söndag 15 mars 2009

Möte

Spännande att träffa nya människor, häromdagen tog jag lite paus i renoveringsjobb och åkte till vår lanthandel Ladan i Kaxås. Tord som driver affären har en vision , han inredde ett utrymme i affären till kafé.Där köpte jag en kopp kaffe, 5 kr , sen köpte jag en färsk kanellängd och slog mig ner vid ett av borden i solskenet, strålande utsikt över sjön.
Efter en stund kom en kvinna och tog en kopp kaffe , jag bjöd henne att smaka på bullarna och hon slog sig ner vid mitt bord. Vi började prata om arbete, hon var pensionerad från sin sjukskötersketjänst men saknade jobbet, hon berättade att hon bor i en stuga i Frankrike,(här i Offerdal) gillar att bo i naturen. Hon berättade om flera möten med björn, dvs. inte direkta möten, björnen hade varnat henne genom att låta så att hon skulle förstå att han/hon var i närheten. Hennes svar var då att hålla sig lugn och vara helt synlig för björnen.
Hon hade ett tips som hon snappat upp av någon på tv, att bära med sig en sprayflaska med urin och markera revir, alltså tala samma språk som djuren.
Hon var pigg och rolig och hade väldigt snygga glasögon och vi fick en trevlig stund.

Människors möte

Om i ödslig skog ångest dig betog,
kunde ett flyktigt möte vara befrielse nog.
Giva om vägen besked,därpå skiljas i fred:
sådant var främlingars möte enligt uråldrig sed.
Byta ett ord eller två gjorde det lätt att gå.
Alla människors möte borde vara så.

Hjalmar Gullberg

Inga kommentarer: