onsdag 4 mars 2009

Jorden vi ärvde 1

Lasse och Lisa Berg var ett begrepp för mig på 70-talet, vi läste deras bok om andra delar av världen på sociologin . Nu skriver Lasse själv om andra sätt att leva,och i boken ,Jorden vi ärvde, berättar han om bushfolken i södra Afrika, om deras lyckliga vandringar och livsglädje.
Lasse bor numera i Etiopien och slås av hur problemtyngda vi är i Sverige, när han hälsar på här.
Katarina Bjärvall, frilansjournalist och författare skriver om vår tids och vårt samhälles konsumism, hur vi medvetet manipuleras att vara missnöjda eftersom missnöjda människor blir bra kunder. Hon ställer frågan; konsumerar vi därför att vi är olyckliga eller blir vi olyckliga därför att vi konsumerar.
"Jag behöver få ett svar,jag behöver känna någons blick i mina ögon och någons röst i mina öron.Jag behöver vara en av dem som talar, lyssnar, funderar.
Vi kanske inte enas, vi kanske skingras. Vi kanske inte går rätt men vi går i alla fall framåt, eftertänksamt och långsamt och i den riktning vi själva har valt därför att vi tror på den."
Hennes inlägg får mig att längta efter en politisk rörelse som grundar sig på människors rådslag så som socialdemokratin fungerade i begynnelsen, kooperativ, idéer samarbete.

2 kommentarer:

Peter Swedenmark sa...

Intressant att läsa.

kerstin sa...

Ja , verkligen boken innehåller många godbitar.Kul att du bloggar också.