tisdag 17 mars 2009

Dinkel

Följer med förväntan varje program med Camilla Plum, antingen Bullar av stål eller hennes trädgårdsprogram.
Igår lärde hon oss mycket om korn och olika sädesslag .
Inspirerad kokade jag en stor sats hel dinkel, lätt som en plätt. Sen fixade jag en sallad med tomater och lite andra grönsaker som fanns i skafferiet, mycket citron och olivolja, mycket gott, enkelt och urbra näringsmässigt, hör här ;
" Dinkeln är det bästa sädeskornet, den verkar värmande och är fettrik, den är högvärdig och är mildare än alla andra spannmålsarter. Den som äter dinkel bildar bra muskelkött. Dinkeln befrämjar rätt blodbildning, ger ett glatt sinnelag och är gladlynthetens gåva. I vilken form man än tillreder den är dinkeln med ett ord lättsmält"
Enligt Hildegard von Bingen
Det här hittade jag i Kinesisk kostlära av Peter Torsell
Det braiga är också att dinkel kan odlas även på våra breddgrader.
Smaklig måltid eller Bon apetito som vi säger i Umbrien!

4 kommentarer:

kerstin sa...

Test test

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Nu håller jag alla mina tummar för att det ska fungera!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Yeeees! Vi klarade det. Bra Kerstin, kan du kommentera på min blogg nu också?
Kram!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Vem vill inte ha bra muskelkött och ett glatt sinnelag. Heja Hildegard!