lördag 7 mars 2009

Korttidsminnet - skrattemyndigheten

Jag träffade häromdagen en gammal kollega, mattelärare, vi började prata skola och mer specifikt matteundervisning. Jag har alltid haft problem med mattebetyget inte lyckats få G eller 3 eller Ba eller vilken skala som var aktuell, har tyckt att det gått för fort eller??? Har däremot inga problem med att lära grammatik och språk .
Hon, matteläraren sa nånting om att det är korttidsminnet som är problemet, hm, det tål att tänkas på, tänkte jag och började googla på fenomenet. Hittade en sida "Stjärnkikarna" som pratade om det, de hade en helt annan teori som jag är mer benägen att tro på, nämligen helhetsprincipen dvs att man får en "lång" blick, förstår hela grejen.
Nobelpriset till den som lyckas lösa gåtan med matteundervisning .
När jag googlade på korttidsminnet så dök en sida upp www.skrattemyndigheten.se som hade en rolig historia om just korttidsminnet

1 kommentar:

Anonym sa...

Kerstin - kolla inställningarna med Sara, nu funkar det att skicka meddelanden med en enkel inställning hos henne kanske fungerar för dig också! Kram Eva