måndag 26 januari 2009

Kreativt kaos
Hälsade på en kär familj häromkvällen, pluggade adverbial med äldste sonen,- rums,tids och sätts-adverbial. Det klarade han galant, det skulle vi fira med en saffranskaka...
Jag klädde mig i förkläde och klut (huvudbonad ) och började plocka fram ingredienser ; smör 200g, 2 ägg, 3 dl socker (oj) 1,5 dl mjölk , 1pkt saffran, 2 tsk bakpulver och 4 dl vetemjöl.
Men hallå ! var har du vetemjölet?
Dottern svarar från nånstans i huset ; borde va i skåpet...
men nää...
Yngste sonen från nånstans i huset ; det står i min garderob!!!!!!
Hm ok!
Mycket riktigt , det står på en hylla i sonens garderob , bredvid en enorm vit skapelse som mest ser ut som utanför fönstret dvs. snökaos men med några snygga traktorer och väghyvlar i diverse färger färdiga att ingripa.
Kakan gräddas i 175 grader i ca 35 min.
Saffran förresten; används mycket i orientalisk matlagning , sägs ha en glädjehöjande effekt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj! Pluggar man faktiskt satsdelar på det sättet än idag!! Då är man värd saffranskaka tycker jag - och skulle gärna vilja se en bild på skapelsen i garderoben? Vad allt kan man inte göra med lite mjöl och kreativ fantasi! Kram Eva