onsdag 14 januari 2009

Jobb

När jag i höstas blev arbetslös var jag rätt optimistisk - efter 30 års arbete i skolan med vägledning på olika nivåer tänkte jag att; det löser sig nog med vikiariat eller så . Om inte annat så får jag väl stämpla ett tag och rycka in på serviceboendet här i trakten.
Jag hade helt glömt att den mörkblå alliansen, som inte fattar något om arbetsmarknadsfrågor ändrat villkoren för deltidsstämpling.
Nu får jag alltså jobba deltid och stämpla 73 dagar - när de dagarna är slut får jag välja - antingen fortsätta att jobba deltid men inte stämpla upp till heltid , vilket kan innebära att jag inte har några pengar alls en månad, - eller börja stämpla på heltid och inte ta de jobb och vikariat som erbjuds.
Så var det med den "arbetslinjen" - sitt och rulla tummarna hellre än jobba deltid!
Tack Maud Olofsson, jag hörde din beskäftiga röst på P1 idag snacka om arbetslinjen - vad var det han sjöng Uggla "Jag mår illa"!

Inga kommentarer: