lördag 20 juni 2009

Ja må jag leva!

Idag är det min tur , att fira, vadå egentligen? att jorden har rört sig runt solen 63 år sedan jag slog upp ögonen.
Ja det ska jag fira idag , med en enorm smörgåstårta, förhoppningsvis ute i trädgården med mina kära , vänner och familj.
I den bok jag läser just nu, Tid , av Stefan Klein finns mycket intressant. Han skriver om hur vi upplever och utnyttjar "tid".
Måste citera lite; " Hos det västafrikanska folket ashanti till exempel spelar åren nästan ingen roll - vilket framgår av vem som har vilken roll i gemenskapen.
Människor lever tillsammans i större grupper i långhus. Husföreståndaren har en framträdande position;han eller hon håller ihop alla och företräder dem utåt. Åldersgruppen 20-30 år är lika starkt representerad bland dessa ledare som de (för ashantiförhållanden) gamla kvinnorna och männen mellan 40 och 50. Ställningen är alltså inte avhängig av födelsedatum utan endast av deras insatser för gemenskap och deras välstånd."

Vore intressant med en resa till västafrika och ashantifolket!
Ur samma bok ännu ett citat; Den franske författaren Hervé Bazin skrev:
"Det är inte floden som strömmar utan vattnet.
Det är inte åren som går utan vi"
Välkommen till min trädgård!

2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Åh jag önskar jag fick sitta där i din gröna trädgård och gratta dig och mumsa på smörgåstårta! Hoppas du har det bra! Kramar

kerstin sa...

Tack Eva, ja det får du det är några bitar kvar och det blev en fin dag och nu kommer visst värmen ,men ikväll är det bara 7grader. Hoppas ni har det varmare men detär det visst.
Kram!